Direktlänk till inlägg 27 september 2008

Fjärde inlägget

Av josefin silvhem - 27 september 2008 12:18

Hej igen.

När jag bläddrar igenom boken kom jag att tänka på ännu en sak. Kvinnornas plats i samhället är inte särskilt stark i boken. De har inte så mycket att säga till om. Ett exempel är på s.114 då Tristan har hjälpt Hertig Hoël i ett slag. Eftersom Tristan var en sådan hjälte skänker Hertigen sin dotter i tacksamhet. Det var på samma sätt Tristan vann Isolde då han dräpte draken. Kvinnorna har inget val. Dessutom tilltalar Isolde med de vita händerna Tristan med herre. På deras bröllopsnatt ska hon tillfredsställa Tristan och förstår inte varför hon inte lyckas. Hon anser därför att hon inte förtjänar att bära den huvudprydnad som gifta kvinnor bär. Jag tror att det är en makas plikt att tillfredställa sin man i boken.

Är inte det kvinnoförnedring?

 
 
emma

emma

28 september 2008 16:56

Hello my dear :)
Du har väldigt rätt i de du säger, håller med fullt ut. Det som är sorgligt med det hela är att denna synen fortfarande finns kvar i vår tid världen över, fast självklart i olika grader. Kvinnan har ju i princip alltid varit underlägsen mannen och det är tragiskt och lite märkligt att det även i vår moderna tid ska få existera.

http://emmmma

 
editing services uk  - edit-ing.services

editing services uk - edit-ing.services

25 augusti 2017 17:14

We can talk a lot about the place of women in the society. That is so cool to discuss it I like it.

http://edit-ing.services

 
buy dissertation

buy dissertation

19 september 2017 15:45

I do not even know how such bright thoughts come to your mind. with your help, I revised this book quite differently

http://dissertationwriting.services

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av josefin silvhem - 28 september 2008 19:03

Tristan och Isolde, skriven av Joseph Bédier, är en hjältesaga som handlar om ett ungt förälskat par. Tristan får i uppdrag att hämta Isolde och ge henne till Kung Marc. Isolde ska bli Marcs drottning. På vägen till Marc dricker Tristan och Isolde en...

Av josefin silvhem - 25 september 2008 20:13

God afton! Tänkte göra ännu ett inlägg om vår kära bok. Ikväll har jag funderat lite på slutet av boken, alltså läs inte detta om du inte vill veta slutet. Jag har lite problem med att acceptera slutet på den lilla romansen. För det första, varför sä...

Av josefin silvhem - 24 september 2008 17:35

Har varit och kikat runt lite i era bloggar nu och jag kom att tänka på en sak. Det är ju så himla synd om Tristan och Isolde för dom är ju så kära o.s.v. Sen har vi de dumma i hovet som försöker avslöja kärleksparet och så har vi konung Marc som vil...

Av josefin silvhem - 24 september 2008 12:17

Hej hej! Hela idén med läsdagbok har krånglat till sig lite för mig eftersom jag redan läst ut boken. Jag tänkte därför skriva någon slags text och tanke dagbok.   I mitt första inlägg tänker jag skriva om karaktärerna i Tristan och Isolde. Är det in...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<<
September 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards