Direktlänk till inlägg 24 september 2008

Andra inlägget

Av josefin silvhem - 24 september 2008 17:35

Har varit och kikat runt lite i era bloggar nu och jag kom att tänka på en sak. Det är ju så himla synd om Tristan och Isolde för dom är ju så kära o.s.v Sen har vi de dumma i hovet som försöker avslöja kärleksparet och så har vi konung Marc som vill se Tristan och Isolde döda o.s.v


 Det jag kom att tänka på var att jag faktiskt tycker mest synd om Marc. Vad har han gjort för att förtjäna allt egentligen. Visst vill han döda Tristan och Isolde, och det är ju inte särskilt snällt, men lite mordlystna är de ju allesammans. Jag drar mig till minnes att det var lilla stackars Isolde själv som lurade ut sin bästa vän i skogen för att ta kål på henne. Vad hade egentligen Brangien gjort ( förutom att sällskapa kungen i sängen för Isoldes skull)? Stackars Marc säger jag, som är så kär i sin drottning men blir grundlurad av sin bästa vän.


 Skulle det inte varit lättar för Tristan att säga som det var från början. Tristan är ledsen men han råkade dricka någon magisk dryck och nu är Isolde och han kära så hon kan inte bli drottning. Konung Marc verkar vara vettig, det skulle han nog förstått.

Det skulle nog dock inte blivit lika spännande läsning;)

 
 
Amanda L

Amanda L

25 september 2008 17:00

Lite kul att läsa ett inlägg som skiljer lite från de tankarna som hos de flesta från början nog är ganska självklara, att Marc är ond och att Tristan och Isolde är goda. Och jag måste faktiskt säga att jag håller med dig, visst är det lite synd om Marc trogne vän tar hans älskade drottning! Men så är det ju också så som du skrev, att då hade det förmodligen inte blivit alls lika spännande, jag menar vad skulle boken handla om då ;) ?

http://amandamiranda

 
christina

christina

27 september 2008 12:56

Det är ju egentligen så att Mark är den som det är synd om. Men jag tror att på det sätt som boken är skriven, den handlar ju om Tristian och Isolde, är det lätt att läsarna glömmer detta och istället tycker man synd om dom och man vill att det ska gå bra för dem. Då glömmer man lätt bort Marc.

http://christinag.bloggagratis.se

 
paper-writing.services

paper-writing.services

25 augusti 2017 17:22

If you want to get the things like that it would be so nice to be with you here.

http://paper-writing.services

 
customs writing

customs writing

19 september 2017 15:44

oh yes, I totally agree with you. Tristan had to act before he did it

http://custom-writing.services

 
essay company

essay company

16 januari 2018 20:26

I like reading clasics very much and Shakespeare is my favourite one to read.

http://essay-writing.company

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av josefin silvhem - 28 september 2008 19:03

Tristan och Isolde, skriven av Joseph Bédier, är en hjältesaga som handlar om ett ungt förälskat par. Tristan får i uppdrag att hämta Isolde och ge henne till Kung Marc. Isolde ska bli Marcs drottning. På vägen till Marc dricker Tristan och Isolde en...

Av josefin silvhem - 27 september 2008 12:18

Hej igen. När jag bläddrar igenom boken kom jag att tänka på ännu en sak. Kvinnornas plats i samhället är inte särskilt stark i boken. De har inte så mycket att säga till om. Ett exempel är på s.114 då Tristan har hjälpt Hertig Hoël i ett slag. Efter...

Av josefin silvhem - 25 september 2008 20:13

God afton! Tänkte göra ännu ett inlägg om vår kära bok. Ikväll har jag funderat lite på slutet av boken, alltså läs inte detta om du inte vill veta slutet. Jag har lite problem med att acceptera slutet på den lilla romansen. För det första, varför sä...

Av josefin silvhem - 24 september 2008 12:17

Hej hej! Hela idén med läsdagbok har krånglat till sig lite för mig eftersom jag redan läst ut boken. Jag tänkte därför skriva någon slags text och tanke dagbok.   I mitt första inlägg tänker jag skriva om karaktärerna i Tristan och Isolde. Är det in...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<<
September 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards