Direktlänk till inlägg 25 september 2008

Tredje inlägget

Av josefin silvhem - 25 september 2008 20:13

God afton!

Tänkte göra ännu ett inlägg om vår kära bok.

Ikväll har jag funderat lite på slutet av boken, alltså läs inte detta om du inte vill veta slutet. Jag har lite problem med att acceptera slutet på den lilla romansen. För det första, varför säger Tristans fru att det är svarta segel på skeppet ( alltså att Isolde inte är ombord) när det i själva verket är vita. Jag kan förstå att hon är avundssjuk, det har hon all rätt till men Isolde skulle ju i vilket fall ha klivit i land och besökt Tristan. Vad trodde Isolde med de vita händerna skulle hända?


Det andra jag är lite skeptisk till är att Isolde dör av sorg vid åsynen av den döda Tristan. Det kan väl ändå inte vara möjligt (om man bortser från stroke o.s.v) Om man dör av sorg måste det väl ändå ta ett par månader så att alla organen är lite slitna. I och för sig är det nog inte meningen att boken ska vara verklighetstrogen. Det är ju en vacker kärleksgest till Tristan.


Jag får be om ursäkt att jag är så negativt inställd till boken. Det är bara att efter att ha suttit och gråtit konstant till filmen hade jag ganska höga förhoppningar!


 Den som sa att filmatiseringar är sämre än böckerna ljög!

 
 
Ingen bild

Gorvenal

27 september 2008 14:58

Jag håller faksitk med dig! Kan man verkligen dö av sorg? Man har ju hört om gamla par som dött samma dag, men för det första så var de inte gamla och för det adnra faksitk inte ett par, i den meningen. Dessutom, det var synd att hon skulle dö, för det var ju så många andra osm älskade henne; Konung Marc och folket.

Och ja, filmen är mcyket bättre än boken! Blev mycket mer, berörd, av filmen än boken.

 
buy an essay

buy an essay

25 augusti 2017 17:16

Isolda is very romantic person in here and is very important image of the women depicted in here.

http://essay-writing.company

 
english editing service  - edit-ing.services

english editing service - edit-ing.services

19 september 2017 15:47

I really like to go read your posts and pencil new inspiration from them

http://edit-ing.services

 
sky essay writing help from writingservices com

sky essay writing help from writingservices com

16 januari 2018 20:20

We can have a lot of different emotions but that is pretty important to know how to controll it.

http://skywritingservice.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av josefin silvhem - 28 september 2008 19:03

Tristan och Isolde, skriven av Joseph Bédier, är en hjältesaga som handlar om ett ungt förälskat par. Tristan får i uppdrag att hämta Isolde och ge henne till Kung Marc. Isolde ska bli Marcs drottning. På vägen till Marc dricker Tristan och Isolde en...

Av josefin silvhem - 27 september 2008 12:18

Hej igen. När jag bläddrar igenom boken kom jag att tänka på ännu en sak. Kvinnornas plats i samhället är inte särskilt stark i boken. De har inte så mycket att säga till om. Ett exempel är på s.114 då Tristan har hjälpt Hertig Hoël i ett slag. Efter...

Av josefin silvhem - 24 september 2008 17:35

Har varit och kikat runt lite i era bloggar nu och jag kom att tänka på en sak. Det är ju så himla synd om Tristan och Isolde för dom är ju så kära o.s.v. Sen har vi de dumma i hovet som försöker avslöja kärleksparet och så har vi konung Marc som vil...

Av josefin silvhem - 24 september 2008 12:17

Hej hej! Hela idén med läsdagbok har krånglat till sig lite för mig eftersom jag redan läst ut boken. Jag tänkte därför skriva någon slags text och tanke dagbok.   I mitt första inlägg tänker jag skriva om karaktärerna i Tristan och Isolde. Är det in...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<<
September 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards